Diskussionen om kvinnlig och manlig symbolik i det förhistoriska ”Gamla Europa”
Friday, November 2, 2012
Innehållsförteckning
1. Neolitiska kvinnofiguriner – uttryck för en kvinnodominerad religion?
Gudinnekult och figuriner
Kronologi och spridning
Modergudinnan
Peter J Uckos ahistoriska alternativ
Figuriner och sexualitet
En unik könsfördelning?
Falliska hällristningar i norr
Figuriner och abstrakta begrepp – exemplet Lega
Hodders poststrukturalism eller Domus:Agrios::kvinnor:män
Marija Gimbutas och Den stora gudinnan
Kritiken mot Gimbutas gudinneteori
2. Figuriner, kulthus och rituella centra
Vincakulturen: regionala rituella centra?
Gimbutas: tempel och tempelmodeller
Catal Hüyük
Tempelkulturen på Malta
Det minoiska Kreta
3.Den västeuropeiska megalitkulturen
Crawford: ögongudinnans vandrande missionärer
Fleming: att frigöra sig från modergudinnans omfamning
Hodders Domus – från hus till gravmonument
Megalitiska Skandinavien
Det urholkade Domus: Hodder om Storbritannien
Gimbutas: graven som livmoder
4.Ett matrifokalt, egalitärt och fredligt Europa?
Ett jämlikt samhälle?
Ett fredligt samhälle?
Religion och social organisering: ett matrifokalt och matrilineärt samhälle?
Neolitiska Malta och polynesiska Påskön – en etnografisk parallell?
5.Alternativ till fysiologiskt faderskap - förnekande, okunnighet eller villospår?
6.Att idealisera neolitikum
Att bortförklara människooffer
Att bortse från mångfalden
7.Reflektioner och slutsatser
Referenser
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment